Introduktion


Denna guide beskriver hur du installerar ocu konfigurerar dom applikationer och tjänster som krävs för att kunna autentisera sig med MFA, även kallat tvåfaktorsautentisering eller multifaktorautentisering.


Termonilogin kan skilja sig beroende på vilket visningsspråk man har angivit i olika sammanhang. Om din organisation använder den äldre MFA-tjänsten, se följande hjälpartikel Konfigurera MFA (Multifaktorautentisering) aka.ms.


Kom igång!


Börja med att ladda hem appen Microsoft Authenticator på din mobiltelefon, om du har en iPhone hittar du den i App Store, har du en Android hittar du den i Play Store.  


Gå till den appbutik som finns tillgänglig för dig och sök efter Microsoft Authenticator.



Play Store


Play Store

   

App Store



App Store                                  

 



Appen Microsoft Authenticator i App Store

 

 


Starta Microsoft Authenticator efter att den har laddats ner och installerats, godkänn frågan när den ber om tillåtelse att kunna skicka notiser. 


 

Gå sedan till din dator och gå till webbsidan för ändra dina säkerhetsinställningar för ditt Office 365-konto (https://mysignins.microsoft.com/security-info).
 

Logga in på ditt Office 365-konto (samma uppgifter som du använder för att logga in i t.ex. Outlook), efter att har loggat in tryck på "Lägg till metod/Add method”.


 



Välj alternativet ”Authenticator app” och tryck nästa om du har genomfört tidigare steg och laddat hem och installerat appen ”Microsoft Authenticator”.
 
 
Tryck dig sedan vidare tills att en QR-kod visas på skärmen.




                            Välj ”Authenticator app



                                Hämta mobilappen Microsoft Authenticator.



Tryck Nästa/Next för att gå vidare.

 

Ta fram din mobiltelefon och starta appen Microsoft Authenticator.


Tryck på ”Hoppa över” tills att du kommer till frågan ”Är du här för att arbeta?”, välj ”Lägg till arbetskonto”. 


Om dessa startsidor inte visas, kan du trycka på pluset i det övre högra hörnet och därefter välja att lägga till ”Arbets- eller skolkonto”. 

 

                                    

 

"Lägg till arbetskonto"




"Arbets- eller skolkonto"


 

 

Appen kommer sedan att begära tillåtelse för att använda mobilens kamera, godkänn denna förfrågan när den ställs. 

 

Efter att du har godkänt frågan kommer mobilkameran att starta, för sedan att skanna en QR-kod som kommer att visas på din dator. 


                                                

 

QR-kod (OBS! Exempelbild)

 

 

 

När mobilkameran är igång och texten ”Skanna QR-kod” visas, tryck dig vidare på din dator för att se din unika QR-kod.



 

 

 

Skanna genom att rikta mobilkameran mot QR-koden som visas på datorskärmen.



 

 

 

När QR-koden har blivit skannad kommer ditt användarkonto att visas i appen, en push-notis kommer att skickas till din mobil där du blir ombedd att godkänna inloggning. 




 

 

 

 

Tryck på "Nästa" efter att du har tagit emot och godkänt inloggningsförfrågan.




                        Push-notis



Nu ska du lägga till en sekundär metod, ett reservalternativ.


Detta är viktigt då utifall en situation skulle uppstå där du på något vis inte kan komma åt mobilappen.


Du kan antingen ange ett telefonnummer eller en extern mailadress, eller både och! Du kan använda dig utav flera alternativ! 

 

                                   


Lägg till önskad reservmetod för MFA.



Telefon 


Om du väljer att använda ett telefonnummer ska du ange ditt jobbnummer, för även om du skulle bli av med din telefon och samtidigt förlora ditt SIM-kort så går det att flytta telefonnumret till ett nytt SIM-kort och därefter nyttja telefonnumret som sekundärt autentiseringsalternativ.

Knappa in ditt telefonnummer och tryck på nästa, om telefonnumret är korrekt angivet kommer ett SMS med en verifieringskod att skickas till dig. 

 

Skriv in ditt telefonnummer och tryck på nästa.

 

Skriv in koden som står i SMSet, tryck på nästa. När verifieringen är klar visas meddelandet nedan.


 
      

 

 


Email


Väljer du att använda en mailadress måste du ange en extern mailadress, du kan alltså inte använda dig utav din jobbmail. 

Undvik att använda dig utav mailadresser som är kopplade till en organisation, då dessa kan upphöra att gälla.


Skriv in önskad mailadress, efter att du har tryckt på nästa kommer en verifieringskod att skickas till dig. 

 

Skriv in önskad mailadress och tryck på nästa, skriv sedan in verifieringskoden som står i mailet som skickats till dig och bekräfta.





När verifieringen är slutförd visas ett grönt meddelande i övre högra hörnet.


 

Klart!


Woho! Din MFA-registrering är nu slutförd! 



Bra att veta


Din användarupplevelse kommer att fr.om. nu se ut enligt följande.


När du loggar in på en Office 365-tjänst (t.ex. Outlook), efter att du har angivit dina inloggningsuppgifter och tryckt på ”logga in” skickas en förfrågan om godkännande av MFA.


OBS! Om du inte kan se push-notisen behöver du i vissa fall öppna själva applikationen (Microsoft Authenticator) för att kunna se inloggningsförfrågan och godkänna den, detta kan skilja sig mellan olika mobiltelefoner och lokala inställningar för notiser.

 

Innan du godkänner din inloggningsförfrågan har du möjlighet att kryssa i att din mobil eller den enhet du använder ska bli ihågkommen i x antal dagar. Om du kryssar i denna ruta behöver du inte godkänna dina inloggningar på denna enhet under denna tidsperiod. (Det kan även stå ”Kom ihåg denna enhet”.)